Om Mjøsbåtarkivet
Mjøsbåtarkivet er en liten frivillig forening med fokus på dokumentasjon og
formidling av små trebåter på Mjøsa. Informasjonen vi samler inn om båter
deler vi fortløpende under
Mjøsbåter
.
Formål
Mjøsbåtarkivet dokumenterer og formidler trebåter bygget ved eller brukt på
Mjøsa (mjøsbåter). Arkivet prioriterer kulturvern av små trebåter hovedsakelig
brukt til fritid og fiske fra sent 1800-tallet til i dag. Det inkluderer alle
typer robåter, motorbåter og seilbåter i tre, eid av enten private eller
offentlige institusjoner. Fokus er på små trebåter fordi de ofte blir oversett
i kulturvernsammenheng. Mjøsbåtarkivet henter informasjon fra særlig tre
kilder: trebåter (materiell kulturarv), båtbyggere, og brukere og eiere av
båter (immateriell kulturarv). I et større perspektiv ønsker Mjøsbåtarkivet å
styrke bevisstheten om trebåtkulturen i tilknytning til Mjøsa og stimulere til
mer bygging og bruk av trebåter. Mjøsbåtarkivet er registrert med
organisasjonsnummer 918 308 768.
Et formidlende arkiv
Arkivet jobber for å dele mest mulig av innsamlet materiale. Formidlingen skal
inspirere flere privatpersoner til å dele informasjon, foto, og fortellinger
om sin båt i et naturlig bruksmiljø. Synliggjøring av denne kulturarven til en
bred allmennhet bidrar til økt status, som i sin tur kan bidra til bevaring av
båtene i seg selv (materiell kultur), men også økt bruk og bygging av dem
(immaterielle praksiser) (Strøm 2010). Ønsker du å registrere din trebåt eller
har du annet materiale å dele med arkivet, se
kontakt
.
Småbåter som kulturarv
De fleste trebåtene rundt Mjøsa eies av privatpersoner, mens et lite utvalg
mjøsbåter finnes i lokale museer (Norsk Skogmuseum, Mjøsmuseet,
Hedmarksmuseet, og Maihaugen). Det betyr at de fleste mjøsbåtene er i jevnlig
bruk og slites hvert år (Christensen 1993). Mjøsbåtarkivet er opprettet for å
drive kulturminnevern av en småbåtkultur som i hovedsak drives av
lokalbefolkningen rundt Mjøsa. Denne formen for kulturvern av små trebåter ble
foreslått av Forbundet Kysten (2009) og Riksantikvaren i 2010:
Kulturminneforvaltningen har behov for en langt bedre oversikt over
innlandets så vel som kystens små og åpne båter. [...] De mange små og åpne
båtene som er i bruk rundt om i landet er ofte del av et større, autentisk
kulturmiljø. Det kan i mange tilfeller være formålstjenlig å bevare båten
som del av et slikt bruksmiljø
(Riksantikvaren 2010, s. 40).
Arkivets innhold
Databasen med registrerte mjøsbåter utgjør kjernen i Mjøsbåtarkivet. Her er
over 120 båter registrert. Om lag 90 % av disse er i privat eie. Foto utgjør
over 600 digitaliserte dias fra 1997-2000, og over 1100 digitale opptak fra
perioden 2012-2016. Båtene er registrert med opplysninger om bruk, lengde,
bredde, byggemetode, båttype, sted for bruk, restaurering, og
eieropplysninger. De 87 første båtene er registrert i perioden 1997 – 2000
under Norsk Skogmuseums prosjekt 'Indre Østlandets trebåter' (se Skjærbakken
2005 i
Bibliografi
).
Båtene dokumenterer båtbyggertradisjon for historiske båtbyggernavn som
Antonsen, Kindlien, Holthe (Gjøvik), Karl, Rolf og Thorleif Holland (Hamar),
Oscar «Krogen» Andreassen (Strandlykkja, Stange), Odd Skundberg (Nes,
Ringsaker), men også nåtidig båtbyggevirksomhet som Nes Trebåtverksted
(Ringsaker), og tiltak fra privatpersoner og fiskeforeninger. Materialet
forteller om nåtidig og historisk bruk av Mjøsa som ferdselsåre,
rekreasjonsområde, og til en viss grad tilleggsnæring.
De ulike båttypene er en blanding av lokal tradisjoner med innflytelse fra
øvrig innland og kyststrøkene. Spredning av båttradisjoner vises blant annet
gjennom det store antallet kommuner båtene enten befinner seg i eller er
bygget i: Hamar, Løten, Elverum, Stange, Ringsaker, Elverum, Åmot, Trysil,
Tolga, Tynset, Eidsvoll, Hurdal, Nord-Aurdal, Vestre Slidre, Sel, Gjøvik,
Østre Toten, Sør-Fron, Rana, Mandal, og Oslo.
Begrepet 'mjøsbåt' brukes ulikt av ulike personer og miljø. Noen avgrenser det
til alle båter i ferdsel på Mjøsa, mens andre mener det referer til mer
historiske båttyper i tre som spissbåten. Mjøsbåtarkivet har en bred
tilnærming til mjøsbåtbegrepet og inkluderer alle trebåter bygget ved eller
brukt på Mjøsa.
Mjøsbåtarkivet har avtale om årlig avlevering av digitalt arkivmateriale til
Norsk Skogmuseum, som foretar registrering i Asta og Arkivportalen. Dette
sikrer at dokumentert materiale bevares for ettertiden i tråd med arkivfaglige
standarder.
Arkivet inneholder også materiale som foreløpig ikke videreformidles:
-Intervjuer og dokumenter fra informanter og båtbyggere
-Digitale utgaver av historiske foto av mjøsbåter og mjøsbåtkultur
Om registreringene
Dokumentasjonen av båtene er foretatt under varierende forhold med begrenset
tid og ressurser. Foto og tekst har derfor varierende kvalitet, men vi mottar
gjerne oppdateringer fra publikum i form av tekst og bilder (se
kontakt
). Fremfor å vente flere år på bedre datagrunnlag har Mjøsbåtarkivet valgt å
formidle materialet som viser at mange båter er lagret under ugunstige forhold
og slites litt for hvert år.
I de tilfellene der eiere og informanter har vært tilgjengelig har vi valgt å
notere deres navnevalg og kategoriseringer av båttypene (for eksempel
kindlienbåt, spissbåt, plattgatter osv). Der eier ikke har kunnet oppgi
informasjon er navn og båttype et resultat av erfaringer og praksis hos den
som gjorde registreringen. Båter kan kategoriseres på mange måter og det er
vanskelig å være helt konsekvent. Der det er tilgjengelig har arkivet valgt å
gjengi lokale navn på båttyper og ulike deler av båten.
Foto er en viktig del av registreringene og Mjøsbåtarkivets nettsider legger
vekt på den visuelle framstillingen av båten. Mange av de tidlige
registreringene fra 1999-2000 er dokumentert med noen få diasfoto. Senere
registreringer fra 2012 er gjort med digitale foto med tildels svært mange
detaljerte bilder. Et trent øye eller en som planlegger å bygge egen båt vil
kunne lese mye informasjon fra disse bildene.
Kilder
Christensen, Arne Emil (1993). Innlandsbåtene, spennende, men lite kjent.
Årbok for Norsk skogbruksmuseum: skogbruk, jakt og fiske, 96, 229-243.
Forbundet Kysten (2009). Hvordan hensynet til små og åpne båter best kan
ivaretas. En utredning av Forbundet KYSTEN i forbindelse med arbeidet med
nasjonal verneplan for fartøyer. Riksantikvaren: 2010
Riksantikvaren (2010). Nasjonal verneplan for fartøyer 2010 - 2017.
Riksantikvaren: Oslo
Skjærbakken, Espen (2005). Indre østlandets trebåter: langs Glommavassdraget
og østlige deler av Drammensvassdraget. Norsk Skogmuseum: Elverum
Strøm, Beate (2010). Immateriell kulturarv i Norge: en utredning om UNESCOs
konvensjon av 17. oktober 2003 om vern av den immaterielle kulturarven. Oslo:
Norsk Kulturråd.